دیتاها و آموزش های گزیده

دیتاها و آموزش های گزیده

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ
دیتاها و آموزش های گزیده

دیتاها و آموزش های گزیده

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ

جستجوی (پیشرفته)متن یا کلمه در فایلهای PDF

پی‌دی‌اف (PDF) پسوند سه حرفی مختصر شده Portable Document Format(قالب سند قابل حمل) است. پدید آورنده این فرمتشرکت ادوبی(Adobe) می باشد پس از مدتی شرکت ادوبی برنامه‌ای تحت عنوان Adobe Reader را به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار داد و سرانجام پی‌دی‌اف توانست با شکست برخی از رقبایش به اولین استاندارد غیرقابل تغییر ثبت اسناد تبدیل شود.کی از مهمترین مقوله های این‌نوع فایل‌ها امنیت آن‌ها است. درواقع شما به‌عنوان ایجادکننده یک فایل PDF می‌توانید خواننده را از چاپ آن منع کرده، اجازه ندهید که چیزی به آن اضافه  یا کم نماید و حتی کپی کردن متن از داخل فایل PDF را هم برای او غیر ممکن نمائید. بلکه برای امنیت بیش‌تر هم می‌توانید از(پسورد) رمزعبور بهره ببرید.اما اگر ایجادکننده فایل بخواهد ، می‌توانند در بخش‌هایی از فایل PDF قابلیت ویرایش را قرار دهد. مثلا می‌تواند فرم‌ها را در قالب فایل پی‌دی‌اف ارائه نماید و از کاربر بخواهد که فیلد‌های مورد نظر را پر کند. و حتی در انتها هم می‌توان برای درج رضایت از امضای الکترونیکی بهره گرفت.


ممکن است یک فایلPDF  باتعداد صفحات بالا داشته باشید و بخواهید یک متن و یا کلمه را درون آن جستجو کنید. برای این کار در نرم افزار رایگان  Adobe Reader کافی است از منوی Edit  روی گزینه Find کلیک نمائید 

و یا  با فشردن همزمان دکمه های Ctrl+F  پنجره کوچکی در کنار تولبار اصلی نرم افزارهمانند شکل روبرو  باز خواهد شد.


در مرحله بعد متن یا کلمه ای که به دنبال آن هستید را تایپ کرده و دکمهEnter را بفشارید. بعد از جستجو، کامپیوتر کلمات و عبارات مشابه را در قالب هایلایت به شما نشان خواهد داد.

در زیر این کادر جستجویی که در نوار ابزار برنامه باز شده دو دکمه Next (بعدی) و  Previous(قبلی) مورادی که حاصل جستجوی عبارات یا کلمه بیش از یک مورد باشد به کار می رود . البته با هر بار فشردن دکمهEnter  موارد جدید نمایان می شود .

حال اگر بخواهیم جستجوی متن و یا کلمه خود را به صورت حرفه ای انجام دهیم کافی است از منوی Edit  روی گزینه Advanced Search  کلیک نمائیم . البته کلیدهای میانبر این گزینه سه کلید ctrl+Shift +F می باشد که می بایست به طور همزمان فشرده شوند .

در پنجره باز شده گزینه های بیشتری می توانید  وارد کنید تا به متن یا کلمه مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید و یا نزدیک تر شوید.

در این کادر ابتدا سئوال می شود  که علاقه مندید در کجا جستجو کنید که به طور پیش فرض گزینه اول به معنای جستجو در همین سند جاری علامت خورده است . گزینه بعدی تمام اسناد Pdf  در ... که شما از  منوی کشویی آن می توانید از تمام پی دی اف های داخل کامپیوترتان ویا یک درایو خاص و یا یک پوشه را انتخاب نمائید تا متن و یا کلمه مور د نظر شما را درآن پی دی افها جستجو نماید .

در قسمت بعد با چند گزینه متفاوت روبرو می شوید که در زیر معنای آنها را بیان میکنیم.

تیک whole words only که در صورت انتخاب فقط و فقط کلمه یا متن مورد نظر شما را جستجو خواهد کرد (و از جستجوی کلمه یامتن نزدیک به مورد شما جلوگیری می کند)

تیک case sensitive که با انتخاب آن حساسیت بزرگ و کوچک بودن حروف عبارت نیز به قابلیت های جستجو اضافه خواهد شد.(البته برای زبان انگلیسی)

گزینه فعال Stemming نیز در ریشه یابی کلمات به شما کمک خواهد کرد. البته کلمات انگلیسی مثلا وقتی کلمه opening  را جستجو می کنید کلمات هم ریشه مثل open, opened, opens, openly در صورت وجود نمایش می دهد .

گزینه های Include comments و Include bookmarks وَInclude Attachments  ََبه شما اجازه میدهد تا در بوکمارک ها (نشانه گذاریها)و نظرات و پاورقی ها و فایلهای ضمیمه موجود در فایل پی دی اف هم جستجو کنید.

گزینه Proximity برای جستجوی کلماتی است که شامل کلمه مورد جستجوی ما می باشند البته برای بیش از یک فایل Pdf این گزینه فعال می باشد . مثلا وقتی شما کلمه (کتب) را دراین حالت جستجو می کنید کلماتی که شامل این کلمه باشند را نمایش میدهد به عنوان مثال کلمات کتبی - اکتبر - مکتب اگر در فایلها ی ما وجود داشته باشد را نمایش می دهدولی مثلا کلمه کاتب یا مکتوب را اگر در فایلهای ما باشد را نمایش نمی دهد .

البته لازم به ذکر است در صورت عدم نمایش برخی از گزینه های جستجوی پیشرفته کافی است از پایین همین کادر روی گزینه Show more Option کلیک نمائید تا گزینه های دیگر هم نمایان گردد . اگر شما بخواهید که در جستجوی پیشرفته همیشه همه گزینه ها نمایش داده شود از منوی Edit گزینه Preference را کلیک کرده سپس گزینه Search را کلیک کنید ، با تیک زدن گزینه (Always show more options in advanced search) هر وقت گزینه جستجوی پیشرفته را فرا بخوانید تمام گزینه های جستجو برای شما نمایان می شود .

پس از انتخاب تیک های مورد نیاز کلید search را کلیک کرده و منتظر نتیجه بمانید.

نظرات 6 + ارسال نظر
شهرام یکشنبه 10 بهمن 1400 ساعت 10:09

مرسی توضیح کامل و بی کم و کاستی بود
thank you so much dear

علی یکشنبه 26 دی 1400 ساعت 11:31

سایت خیلی خوبی است ممنون .

پدیده دوشنبه 15 دی 1399 ساعت 12:09

سلام ولی پی دی اف که من دارم اصلا اجازه جستجو نمیده..چکار کنم لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام خداقوت این مطلب برای PDF هایی است که جستجو در آنها بسته نباشد .

علیرضا محمدی یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 21:52

ممنون از سایت خوبتون

بهزاد چهارشنبه 29 مرداد 1399 ساعت 12:55





س.رفیعی چهارشنبه 8 مرداد 1399 ساعت 13:33

عالی بود و مفید و کاربردی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.