دیتاها و آموزش های گزیده

دیتاها و آموزش های گزیده

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ
دیتاها و آموزش های گزیده

دیتاها و آموزش های گزیده

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ

حالت هواپیما در موبایل(تلفن همراه) چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

 بسیاری از کاربران فکر می کنند استفاده از حالت هواپیما در گوشی هیچ کاربردی ندارد و تا وقتی که مشخص نشده امواج شبکه های مخابراتی ضرری جدی ندارندف نیاز به فعال کردن آن هم نیست، یا دست کم کاربرد آن تنها به حضور به هواپیما محدود می شود. اما حالت هواپیما در گوشی ها چیست و به چه کار می آید؟ اصلا چرا باید از آن استفاده کرد؟

این وضعیت (Airplane mode) در حقیقت موجب می شود رادیو، وای فای و بلوتوث دستگاه و در مجموعه عملیات انتقالی گوشی غیرفعال شوند. اما اکنون در بسیاری از هواپیماها قابلیت وای فای وجود دارد و احتمالا به زودی هم می توان بدون خاموش کردن گوشی طی سفر بدون دردسر تماس تلفنی برقرار کرد. با این اوصاف از این پس از این حالت در چه شرایطی استفاده کنیم؟

نکته اینجاست که اگر شما هرگز با هواپیما هم سفر نکنید، با فعال کردن این ویژگی می توانید بخش هایی از گوشی که با امواج رادیویی انرژی زیادی مصرف می کنند را متوقف کنید. درواقع،حالت هواپیما، مادامی که نیازی به امواج بی سیم نداشته باشید عمر باتری دستگاه را تا حد زیادی افزایش می دهد.

حالت هواپیما دقیقا چه می کند؟

حالت هواپیما فارغ از اینکه از چه دستگاهی استفاده می کنید (گوشی اندرویدی، آی فون، آی پی، تبلت یا گوشی ویندوزی یا هر دستگاه دیگر) کار یکسانی انجام می دهد:

امواج مخابراتی: ارسال و دریافت امواج مخابراتی از طریق برج های مخصوص متوقف می شود. با فعال کردن این ویژگی دیگر نمی توانید تماس صوتی برقرار کنید یا پیامک بفرستید.

وای فای: گوشی شما دیگر نمی تواند به دنبال بسترهای وای فای در اطراف بگردد و به آنها متصل شود و اگر هم به مودم وای فای متصل باشید، این ارتباط قطع خواهدشد.

بلوتوث: در حالت هواپیما قابلیت بلوتوث دستگاه نیز غیرفعال می شود، یعنی نمی توانید داده ای را میان دستگاه ها منتقل کنید. اما با این حال ارتباط بلوتوث با صفحه کلید یا ماوس قطع نمی شود.

جی پی اس: حالت هواپیما همچنین عملیات مربوط به جی پی اس دستگاه را نیز متوقف می کند. اما این فرایند در همه گوشی ها یکسان نیست و از همین رو موضوع جی پی اس کمی گیج کننده است. از دیدگاه نظری جی پی اس با فناوری های دیگری که در اینجا به آنها اشاره کردیم تفاوت دارد؛ دستگاهی که جی پی اس فعال دارد تنها به سیگنال های دریافتی از ماهواره ها گوش می دهد، ولی هیچ داده ای منتقل نمی کند.

با این همه، برخی از مقررات مربوط به پرواز از دریافت سگنال های جی پی اس هم بنا به دلایلی چند جلوگیری می کنند. وقتی حالت هواپیما فعال می شود، معمولا یک آیکون هواپیما در بخش هشدارهای گوشی به نمایش در می آید که در گوشی های اندرویدی و آی او اسی در نوار بالایی قابل مشاهده است. شما در این حالت هنوز هم می توانید از گوشی استفاده کنید و نیازی به خاموش کردن دستگاه ندارید.

چرا حالت هواپیما ضروری است؟

قوانین اکثر کشورها استفاده از دستگاه هایی که انتقال سیگنال انجام می دهند را منع کرده اند. یکی گوشی معمولی یا تبلتی که به قول خودمان سیم کارت خور است با برج های ارتباطی مختلفی ارتباط برقرار می کند. چنانچه فاصله گوشی با این برج ها بیشتر شود، گوشی یا تبلت لاجرم سیگنال هایشان را برای برقراری ارتباط با این برج ها قوی تر می کنند. این مدل ارتباطی می تواند با حسگرهای درون هواپیما تداخل کرده و به طور بالقوه اختلالاتی در تجهیزات ناوبری ایجاد کند. این نگرانی است که همگی با آن آشنایی داریم و دلیل اصلی قوانین پرواز است. اما با همه اینها اگر هم این اختلال مشکلی ایجاد هواپیما به دلیل اینکه برخی حالت های مذکور را فعال نکرده اند سقوط نمی کند، خیال تان آسوده!

مساله مهم تر این است که نظر به اینکه سریع در حال سفر هستید تمامی گوشی ها در هواپیما از این برج به آن برج پرش می کنند. این امر می تواند بر سیگنال های گوشی های مردمی که روی زمین هستند تداخل ایجاد کند. به هر حال با روشن کردن این ویژگی مانع از این می شوید که گوشی شما این کار دشوار را بر عهده بگیرد، زود باتری خالی کند و با این حال نتواند یک سیگنال درست حسابی بگیرد!

صرفه جویی در مصرف باتری
حالت هواپیما می تواند در شرایطی که روی زمین هستید هم به شما کمک کند. استفاده از آن روشی بسیار مطلوب برای صرفه جویی در مصرف باتری است. امواج رادیویی یک دستگاه توان زیادی مصرف می کنند چه همواره در حال تلاش برای برقراری ارتباط با برج های مخابراتی، اسکن برای وای فای و تلاش برای اتصال، انتظار برای انتقال بلوتوث یا بررسی موقعیت شما توسط جی پی اس هستند.
حالت هواپیما را فعال کنید تا تمامی ارتباطات رادیویی دستگاه را متوقف کرده باشید. همان طور که می دانید در این وضعیت برقراری تماس یا دریافت پیامک ممکن نیست، اما در شرایطی که نیاز مبرمی به باتری دارید این ویژگی کمک زیادی به شما خواهدکرد. این قابلیت به ویژه برای کسانی که از تبلت خود بیشتر به عنوان یک کتابخوان استفاده می کنند کارایی دارد.
وای فای و بلوتوث در حالت هواپیما فعال می شوند.
فناوری وای فای در برخی از هواپیماها مجاز است و درواقع بسیاری از هواپیماهای امروزی سروی وای فای پولی دارند. فعال سازی حالت هواپیما همواره وای فای را خاموش می کند، اما در اکثر دستگاه ها و به ویژه مدل های امروزی می توان آن را دوباره روشن کرد. سیگنال های مخابراتی هنوز هم مسدود می شوند، اما وای فای کار می کند و می توانید در طول پرواز از آن استفاده کنید. برخی از دستگاه ها قابلیت روشن کردن بلوتوث را نیز می دهند، اما همه چیز بستگی به قانون پرواز و آژانس نظارتی دارد.
سیگنال های مخابراتی به زودی در هواپیما
سیگنال های مخابراتی دیر یا زود در هواپیماها نیز قابل استفاده هستند. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده اکنون در حال تغییر قوانین سیگنال های بالاتر از هزار فوت است. اما از سوی دیگر موسسه وزارت ترابری آمریکا می خواهد برقراری صوتی در هواپیما را مانند گذشته ممنوع کند. نتیجه نهایی اینکه شاید در آینده ای نزدیک تنها بتوان توسط گوشی از بسترهای متنی استفاده کرد و نسبت به تبادل پیامک اقدام کرد. در این شرایط شما با برج های مخابرتی ارتباط برقرار نمی کنید، بلکه به یک دستگاه تعبیه شده در هواپیما به نام «پیکوسل» (picocell) متصل خواهید شد.
پیکوسل در حقیقت یک برج مخابراتی کوچک محسوب می شود، ولی سیگنال های شما را به ماهواره های ارتباطی می فرستد که آنها نیز به نوبه خود این داده ها را به ایستگاه های زمینی و شبکه سلولی منتقل می کنند. از آنجایی که فرستنده پیکوسل در هواپیما به گوشی ها نزدیک است، دستگاه می تواند در پایین ترین سطح توان، بستر ارتباطی را ایجاد کند.
به باور تام ویلر (Tom Wheeler) رییس کمیسیون ارتباطات فدرال: «گوشی هایی که در هواپیما هستند برای ارتباط با برج های راه دور نیازی به تقویت سیگنال ندارند و از این رو این امر به طور بالقوه اختلال بین سیگنال ها را از بین می برد». با همه اینها، حتی اگر برقراری تماس هم در هواپیما مجاز شود، حالت هواپیما یک ویژگی ضروری در گوشی شما است.(منبع شگفت انگیز)



OneNote را بهتر بشناسیم!!!

شما برای یادداشت برداری چه کاری انجام میدید؟! حتما یا روی کاغذ می نویسین یا توی گوشی موبایلتون؟! یکی از برنامه های مفید اما ناشناخته که اتفاقا در مجموعه آفیس هم قرار داره، نرم افزار "یک یادداشت" یا One Note ـه.برای اجرای این برنامه می تونین با زدن کلیدهای پنجره با R و تایپ OneNote در Run ویندوز برنامه رو اجراش کنین.برای ساخت یک یادداشت جدید در این برنامه باید از منوی فایل،گزینه ی new  رو انتخاب کنین .این فایل می تونه روی فضای ابریِ اسکای درایو یا روی کامپیوتر خودتون باشه و به اون Notebook یا دفترچه گفته میشه. پسوند فایل های وان نوتی هم one هست، که بمحض Create یه New sectionیا بخش جدید ایجاد شده که تاریخ و ساعت همون لحظه سیستم هم در اون درج شده.

برای ساختن یه صفحه جدید در انتهای این بخش، میشه از سمت راست صفحه، گزینه New Page را بزنیم.
در واقع این کار درست مثل یه دفترچه یادداشته که صفحات مختلفی پر از یادداشت های مختلف البته از نوع دیجیتالی داره. محتواهای یادداشت در وان نوت می تونه متن، عکس، فیلم، صدا، تصویر صفحه، لینک، سایت و شکل های مختلف دیگه باشه.


اولین چیزی که میشه یادداشت کرد، متنه. شاید شما بخواین از نرم افزار Notepad ویندوز برای این کار استفاده کنین. اما نوت پد خیلی ابتداییه و فقط توانایی ذخیره ی متن رو داره.
متن نوشته شده داخل نرم افزار رو می شه با استفاده از تب home  قالب بندی کرد تا متن شما به شیوه ای که می خواین به نگارش در بیاد.
علاوه بر اون میشه از سبک های مختلف در بخش Styles هم روی نوشته اعمال کرد. در بخش Tags که یه بخش جدید نسبت به برنامه های دیگس، می تونین کلی برچسب های مختلف رو در یادداشت استفاده کنین. از جمله برچسب مهم که یه ستاره رو در یادداشت درج می کنه، یا سوال، و خیلی برچسب های جالب دیگه که می تونه شما رو یاد عملی یا انجام کاری بندازه.
علاوه بر همه اینها، می تونین از To do Tag برای تیک خوردن انجام اون برچسب، یا حتی جستجوی برچسب خاص در یادداشت بهره ببرین.برای اینکه وظایف و فعالیت ها را فراموش نکنین میشه از قسمت outlook Tasks یه ایمیل برای انجام اون کار تهیه و ارسال کنین.
اما امروزه اکثر کارها از طریق ایمیل انجام میشه و دیگه از حضور فیزیکی افراد یا تماس تلفنی خبری نیست، پس کل یادداشت ها رو می تونین با زدن دکمه Email Page برای افراد دیگه ارسال کنین.
اما قابلیت اضافه کردن جزییات در یادداشت، شاید یکی از مهم ترین گزینه های OneNote باشه که در تب Insert موجوده. از اضافه کردن فاصله عمودی بین قسمت های یادداشت و جدول گرفته تا درج صفحه گسترده اکسل و دیاگرام های نرم افزار Visio (ویزیو).
یکی از امکانات جالب وان نوته آفیس، درج فایل در یادداشت جاری با گزینه File Printout، و پیوست فایل و قرار دادن آن در یادداشت با کمک گزینه File Attachment ـه.
اما وان نوت برای تصاویر هم خیلی گزینه های جالبی را در اختیارِ یادداشت نویسش قرار میده. بجز تصاویر از کامپیوتر و تصاویر از اینترنت، می تونین با گزینه Screen clipping تصویر هر قسمتی از صفحه رو که می خواین بِبُرین و عکسشو بگیرین. این تصویر در وان نوت با تاریخ و ساعت همون لحظه درج میشه.
ارتباط برقرار کردن یا همون لینک هم توی وان نوت خیلی راحت تر شده، فقط کافیه گزینه Link در تب insert رو بزنین.
در این قسمت، متنی که می خواهین توی یادداشتتون قرار بگیره رو بدین و بعدش یه مرجع اینترنتی، یه فایل از توی سیستم یا یکی از کارها و  پروژه های وان نوت رو برای مقصد این لینک تعیین کنین.
وان نوت یکی از اون نرم افزارهاییه که خیلی با برنامه مدیریت ایمیل آفیس یعنی اوت لوک در ارتباطه، این ارتباط رو می شه هم در وظایف و task ها، هم در ارسال یادداشت توسط اوت لوک توی تب Home دید.
وان نوت فکر همه چیزو کرده و حتی از ضبط صدا با گزینه Record Audio و ضبط تصویر با گزینه Record Video هم نگذشته. یعنی شما می تونین توی یادداشت ها با میکروفن صداتونو ضبط کنین و با وب کم هم تصویرتون را رکورد کنین.
درج تاریخ و زمان سیستم، معادله و انواع فرمول نویسی ها و همین طور اضافه کردن سمبل ها و نمادها به یادداشت هم، عواملیه که توی سایر نرم افزارهای آفیس از اهمیت خاصی برخورداره.
اما برای شکل و قیافه به این صفحه ی پر از یادداشت، گزینه قالب صفحه در تب Insert یعنی page Templates را فراموش نکنین که با زدن اون کلی قالب در سبک های مختلف در سمت چپ صفحه ظاهر شده و با انتخاب یکی از این قالب ها بسته به نوع کاربرد، علاوه بر زمینه و شکل و رنگ های صفحه، مکان های خاصی هم برای آیتم های مختلف درنظرگرفته شده. با این گزینه میشه یادداشت ساده تون رو از یه صفحه خشک و شلوغ، به نمایی زیبا و یادداشتی حرفه ای تبدیل کنین.
اما وقتی حرف از یادداشت میشه، این محل باید فکر طراحی و شکوفا شدن خلاقیت و کشیدن طرح ها و ایده ها رو هم بکنه. برای همین در نرم افزار One Note تبی به نام Draw درنظر گرفته شده که در این قسمت از ابزارهای انتخاب و دست برای حرکت در یادداشت و پاک کن گرفته تا انواع قلم ها با رنگ های مختلف و ضخامت های متنوع رو داریم.
در قسمت ضخامت و رنگ (Color & thickness) می تونین نوع قلم یا هایلایتر (برجسته نگار) و همین طور رنگ اون رو برای طراحی توی یادداشت به صورت سفارشی تنظیم کنین.
در طراحی نمیشه از انواع و اقسام شکل ها (Shapes) چشم پوشی کرد. با کمک انواع شکل ها می تونین یادداشت رو باور پذیرتر و مفهومی تر کنین.

یکی از اتفاق هایی که در یادداشت های معمولی هم زیاد می افته اینه که شما بخواین وسط یادداشت ها چیزی رو اضافه کنین و جا نداشته باشین، در حالت دستی چاره ای نیست و باید از حاشیه های یادداشت استفاده کنین. اما همان طور که در تب Home وان نوت هم گفتیم، با زدن Insert Space هرجای صفحه یادداشت می شه، فضای خالی ایجاد کرد.
یکی از قسمت های جذاب وان نوت و آخرین گزینه طراحی در تب draw، گزینه " تبدیل نوشته به ریاضی" یا همون Ink to math ـه.با استفاده از این ابزار می تونید اعداد و همچنین انواع فرمول های ریاضی رو در محیط نرم افزار به وسیله ی موس، بنویسید و خود برنامه به طور هوشمند نوشته ی شما رو به کارکترهای ریاضی تبدیل می کنه. البته حس این ابزار و کار با اون شاید با دست و صفحات لمسی یا قلم نوری خیلی لذت بخش تره.
برای خروجی گرفتن از یادداشتتون، از دکمه File و گزینه Export استفاده کنید،فایل خروجی شما می تونه به 3 صورت، تک صفحه،یک بخش و یا کل دفترچه ی یادداشت تون باشه و به شکل های خود وان نوت، وُرد، پی دی اف و حتی صفحه وب قابلیت ذخیره سازی رو داره .
خب امیدواریم حالا که با این نرم افزار تقریبا دورافتاده ولی مفید  بهترآشنا شده باشید .دیگه یادداشت هاتون را دیجیتالی کنین و بتونین در آینده از اونها استفاده کنین.